Jděte za svým snem | MOTIVACE

09.01.2018

Dnes Vám chci představit příběh známé dánské značky Ecco, dostupné i u nás. Tuto značku bot jsem si oblíbila, protože vyrábí kvalitní dětskou i dospěláckou obut s moderním designem. Tento příběh je navíc mou inspirací, a proto bych se o něj s Vámi chtěla podělit.

Revoluční bota Joke od firmy Ecco

Značka sama o sobě byla založena už v roce 1963. Založil ji Karl Toosbuy v dánském městě Bredebro. Ještě jako kluk, který byl vyučený obuvníkem, měl sen vybudovat svou vlastní značku bot, svůj obuvnický byznys, své vlastní podnikání. A jeho houževnatost ho vyšvyhla na manažera obuvnické firmy v tehdejší Kodani. Mělo to ale jeden háček, nebylo to jeho vlastní podnikání. Majitelem továrny byl někdo jiný. A tak Karl zapřemýšlel, zda by si neměl začít plnit ten svůj sen a založit si svou vlastní značku. Trochu váhal. Byl si vědom, jaký dopad to bude mít na rodinu (manželku a dceru). Nakonec se ale přece jen pro jeho sen rozhodl. Znamenalo to pro něj velkou oběť, vzdát se svého stálého finančního zajištění, když dal výpověď. Prodal dům a s rodinou se odstěhoval z tehdejší Kodaně do zmíněného města Bredebro, v jižním Dánsku nedaleko německých hranic. Tam postupně tvrdou prací začal budovat svou vysněnou značku, své podnikání. Začínal s malým místním týmem, což znamenalo přesčasy. Navíc se potýkal s různými problémy. Pokud teď čekáte, že to vše stačilo k tomu, aby uspěl, tak se pletete. Dlouho se mu totiž nedařilo a mnohokrát přemýšlel, zda se vydal správným směrem, zda udělal správné rozhodnutí a zbytečně si nezkomplikoval život.

Trvalo velmi dlouho, než se jeho problémy rozplynuly a sen se pomalu začal plnit. Teprve koncem sedmdesátých let (více než deset let) zaznamenal úspěch s botami, které se jmenovaly JOKE. Ano, pojmenoval je vtipně, že? Důvod, proč je takto pojmenoval neznám, ale je možné, že tím Karl zkoušel na trh přinést boty, které by byly dělané trochu z recese, z tísnivého pocitu, že se mu pořád nijak slibně nedaří. Rozhodně ne tak, jak si kdysi představoval. A tak zkusil něco jiného, nevšedního, prostě VTIP. A čekal, co na to lidi řeknou. A lidi řekli: "Jó, to beru!" Pak přišla podobná řada bot, které byly na svou dobu revoluční a které se staly tehdejším hitem. Ostatně jsou hitem i dnes, protože se vyrábí dodnes. Firma je i nyní ve vlastnictví rodiny Toosbuy.

Co si odnést z tohoto podnikatelského snu a uskutečněného úspěchu? Jděte za svým snem a nevzdávejte se ho, i kdyby to znamenalo dřinu, odříkání a dlouhodobě by se nic nedělo.

Jděte za svým snem a nevzdávejte se ho, i kdyby to znamenalo dřinu, odříkání a dlouhodobě by se nic nedělo.

Všimněte si, že život je souhra náhod, které mají za cíl z člověka vymáčknout to nejlepší, i když to v daný okamžik tak vůbec třeba nevypadá. Kdyby Karl nebyl vystaven určitým pochybnostem o svém snu, kdyby neprošel tímto zpytujícím obdobím, které bylo průměrné a neuspokojivé, kdy vydané síly mnohonásobně převyšovaly výsledek, a pozor toto je důležité, kdyby Karl přestal věřit svému snu o úspěšném podnikání, nikdy by nevymyslel boty, které ho raketově vystřelily do podnikatelských výšin a zajistily mu kýžený úspěch a rozmach jeho podnikání. Z tohoto příběhu vyplývá, že splnění snu je úspěšné pouze pokud tomu opravdu věříte.

Splnění snu bude úspěšné, jen pokud tomu věříte.

A vyplývá z toho i další zajímavá věc, že je třeba mít konkrétní cíl, v který musíte věřit a přitahovat ho k sobě blíž. I tvrdou dřinou, odříkáním, pokud je to nutné. Pokud o svém snu pochybujete anebo se necháte nakazit pochybami svého okolí, nikdy se k realizaci svého snu nedostanete. Ať už je jakýkoliv.

O svém snu musíte mít konkrétní představu.

A i zde Vás zklamu, protože tím životní story Karla rozhodně nekončí. Je krásnou ukázkou toho, když se byznys příliš rychle rozjede. V roce 1998 Karl, po masivní expanzi a výrobě miliónu bot ročně, musel čelit aféře, která otřásla jeho reputací i zavedenou kvalitou Ecco bot. Po 1-5ti letech se totiž boty vyrobené jeho firmou začaly rozpadat. Zákazníci si stěžovali, prodej poklesl. Důvodem byla chyba ve výrobním procesu podrážky. Z toho vyplývá, že i úspěch je pomíjivý. U nás rádi a výstižně říkáme, že někdo usnul na vavřínech. V případě Karla s růstem podnikání bylo nastavit i jiné priority, aby byl zachován poměr mezi kvalitou a kvantitou. Karl to pochopil a vyvinul s týmem inovativní pěnu na podrážky bot. Značka Ecco opět září dál a je uznávanou v celém světě. Mimochodem má výrobnu i na Slovensku.


Nechápete, proč tohle píšu na mama blogu? Jednoduše, protože mne baví odkrývat příběhy lidí, od kterých kupuji produkty a kteří jsou svým příběhem inspirativní. Ale hlavně proto, že tento příběh se dá aplikovat univerzálně i na nás maminky.

Dříve nebo později si většina žen vysní mít dítě, jenže mít dítě je zároveň neuvěřitelná zodpovědnost, a jak víme, rozhodně to není procházka růžovým sadem. Nejsou to jen úsměvy a radosti. Kolikrát jsme zoufalé, vystresované a ptáme se, jak proboha dál? V tomto příběhu Karla se přitom schovává samotný princip. Karl měl sen o svém podniku, ale ne o ledajakém, o úspěšném. Jeho sen měl konkrétní představu. Měl jasně definováno, kam to chce dotáhnout, kam chce svůj sen posunout i za cenu odříkání, strastí, dřiny a přesčasů. Z toho vyplývá, že každý sen se musí rozvíjet, pracovat na něm, věnovat se mu. Vidíte tu paralelu s dítětem? Uskutečnění Vašeho snu, mít dítě, je tedy jen začátek, na kterém musíte pracovat a tento sen bude úspěšný jen pod podmínkou, že si definujete, jaké dítě chcete vychovat, jaký dospělý člověk by z něj měl vyrůst. Možná, že až si zformujete Vaši jasnou vizi, zahlédnete světlo i v tom "nejčernějším tunelu" a začnete se těšit na moment, kdy se podíváte na své dospělé dítě a po pravdě si řeknete se slzou v oku, vychovala jsem ho dobře. I když je to kolikrát tak vyčerpávající, všechna ta dřina kolem našich capartů za tento moment, splnění si snu, stojí. Přeji Vám, abyste v tomto podnikání byly co nejúspěšnější.